reklama

Ako sa prideľujú nájomné byty v Plešivci? Neuveriteľne!

Zhruba pred polrokom som sa dozvedela, že v Plešivci sa stavajú nájomné byty a hotové by mali byť do septembra tohto roku. Pozrela som si stránku obce, a skutočne, táto informácia tam bola. Prezrela som si podmienky stanovené zákonom č. 443/2010 Z.z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní  na získanie takéhoto bytu a spotešením som zistila, že spĺňam všetky podmienky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)


Zhruba pred polrokom som sa dozvedela, že v Plešivci sa stavajú nájomné byty a hotové by mali byť do septembra tohto roku. Pozrela som si stránku obce, a skutočne, táto informácia tam bola. Prezrela som si podmienky stanovené zákonom č. 443/2010 Z.z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní na získanie takéhoto bytu a spotešením som zistila, že spĺňam všetky podmienky.
Na obecný úrad som odniesla žiadosť a všetky potrebné dokumenty a čakala som, kedy sa byty dostavajú a kedy sa rozhodne o prvých nájomcoch. Keď som ani po 2 týždňoch nenašla na stránke obce aktualizovaný poradovník čakateľov, šla som sa na obec spýtať, čo je vo veci. Odpoveď, že poradovník sa už nebude aktualizovať, ma zarazila a nerozumela som jej. Prečo sa poradovník nebude aktualizovať? Na to mi slečna za prepážkou odpovedať nevedela.
V Slanej pretieklo mnoho vody, prišlo leto a ja som sa len čistou náhodou dopočula, že byty sú už dostavané, odovzdané obci a dokonca obcou aj skolaudované. Mrk na stránku obce - o tejto veci ani slovka. Prešla opäť nejaká doba a opäť úplnou náhodou som sa dopočula, že obecné zastupiteľstvo malo minulú stredu (t.j. 20.8.2014) schôdzu a jediným bodom jej programu bolo prideľovanie bytov. Toto ma už dosť zarazilo, pretože prečo ja, čakateľ bytu sa mám o týchto veciach dozvedať náhodou, od hocikoho, keď idem po chodníku? No to nebolo všetko. Byty sa údajne prerozdelili a vrabce na streche veľmi, veľmi nahnevane čvirikali o tom, komu. No ale to sú vrabce, ja chcem počuť vyjadrenie obce. Tak opäť som šla na stránku obce zistiť to. Ale kde nič tu nič. O nájomných bytoch ani písmenko, ani čiarka. A to už bol piatok (22.8.2014), teda 2 dni po schôdzi. Bolo po 15tej a o takom čase už na úrade v Plešivci nikto nie je. Tak som sa rozhodla zavolať tam. Volám v pondelok - nikto nedvíha. Volám v utorok, opäť nič. Volám v stredu - ak dobre viem, v stredu sa má úradovať do piatej. Odpovedá len odkazovač. Keď nejde hora k Mohamedovi, musí ísť Mohamed k nej, a tak hneď skončení pracovnej doby smerovali moje kroky na obecný úrad, a to rovno za starostom (ktorý bol, ako opäť čvirikali nahnevané vrabce, predsedom komisie, ktorá byty prideľovala), s tým, že sa odtiaľ nepohnem, kým nedostanem jasnú odpoveď.
Po zaklopaní na dvere starostu mi otvorila pani, ktorá mi oznámila, že pán starosta je na dovolenke, a nevedia, kedy sa vráti. Nevedia, kedy sa vráti starosta z dovolenky? Kocúrkovo šuviks. "S kým teda môžem hovoriť?", pýtam sa. Pani ukázala na vedľajšie dvere, vchádzam.
"Dobrý deň, dopočula som sa, že vo veci nájomných bytov sa už rozhodlo. Môžem vedieť, ako?"
Slečna za prepážkou, inak veľmi milá a ústretová sa začína potiť a koktať.
" Áno, komisia zasadla minulú stredu."
" Na stránke obce som o tom nenašla nijaký oznam."
Neodpovedá.
"Ako teda? Dostali sme byt?", pýtam sa.
" Žiaľ, nie, komisia rozhodla, že nájomné byty budú pridelené prvým 16.tim žiadateľom."
"Zoznam žiadateľov nebol aktualizovaný od apríla", hovorím. "Ako môžem vedieť, koľká v poradí som bola? Chcela by som to vedieť."
Vraj, zoznam žiadateľov mi nemôže ukázať.
"Ako sa teda dá skontrolovať, ktorí boli tí prví 16.ti?"
"To sa nedá odkontrolovať.", hovorí.
Ako že nedá? Všetko sa dá skontrolovať. Chcem vedieť, koľká v poradí som bola. Slečna skrúšene odchádza kamsi za plentu, šuští papiermi a zakričí, že som bola 34. v poradí. Papiere mi však neukáže.
" Ak tomu správne rozumiem, jediným kritériom na pridelenie bytu teda bolo byť v poradí do prvej 16tky?", pýtam sa neveriacky.
" Áno, komisia sa na tom tak dohodla. Rozhodli aj, že pán starosta bude mať výnimku a dostane 2 byty."
Neverím vlastným ušiam. Takže pán starosta, ktorý bol predsedom schvaľovacej komisie, dostal výnimku a s ňou dva byty. Takže na to, aby ste dostali byt, stačí, aby sa kdese-čosi stretla akási komisia (kde? kdey? kto ju tvoril?) a dohodli sa, že prví šestnásti v poradí dostanú byty a basta fidli.
" Na stránke obce aj v zákone sú stanovené podmienky na pridelenie nájomného bytu."
" Nejaké podmienky musia byť.", hovorí slečna.
" Tak a mali by sa aj dodržať. Všetci tí prví 16.ti ich splnili, áno?"
Slečna neodpovedá.
 Musím si to zopakovať, pretože mi to akosi nedáva zmysel. " Ak správne rozumiem tomu, čo hovoríte, komisia rozhodla, že byty budú pridelené tým, ktorí si dali žiadosť ako prví šestnásti. Otázka splnenia podmienok je pri tomto kritériu bezpredmetná. Mohlo sa teda stať, že nájomný byt dostal aj niekto, kto v Plešivci vlastní dom alebo byt a len si skrátka veľmi skoro podal žiadosť o nájomný byt?"
Slečna je zmätená a uhýba očami. Tak ako aj ďalšie pracovníčky v kancelárii.
" No, mohlo sa to stať.", priznáva.
" Na stránke obce nebolo uvedené, od kedy prijímate žiadosti o byt. Je tam len zoznam žiadateľov s dátumom 17. 4. 2014. Odkiaľ tí prví 16ti vedeli o tom, že prijímate žiadosti?"
Slečna je veľmi nervózna. " Píše sa o tom v daktorom všeobecne záväznom nariadení obce."
( VZN obce som si dodatočne na webovej stránke obce prezrela. Nachádza sa tam len info o tom, že obec plánuje dostavať nájomné byty. O tom, od akého termínu prijímajú žiadosti o pridelenie bytu, sa tam nehovorí nič.)
" Kedy dostanem od obce písomnú odpoveď, že mojej žiadosti sa nevyhovelo?", kladiem poslednú otázku.
" Obec sa ešte nerozhodla, či bude písomne odpovedať neúspešným žiadateľom".
No ale to je už len taká drzá bodka za touto tragikomickou fraškou. Lebo v slušnej spoločnosti snáď netreba pripomínať, že keď od úradu o niečo úradne žiadate, snáď by vám ten úrad mal úradne aj odpovedať.
Takže, zhrňme si to.
Ak chcete získať do prenájmu nájomný byt v Plešivci, treba len toto. Dať si žiadosť o byt veľmi skoro. Najlepšie skôr, ako sa výzva na predkladanie žiadostí vôbec zverejní. To sa vám môže podariť len v troch prípadoch:
1. máte na úrade rodinného príslušníka alebo známeho, ktorý vám toto tajomstvo v pravú chvíľu 
( kým o tom ešte plebejci v obci ani nesnívajú) prezradí.
2. mať neochvejnú intuíciu, ktorá vám neomylne radí, kedy čo urobiť.
3. poznáte vešticu, ktorej o pomeroch v Plešivci našepkáva cez sklenenú guľu sám Všehomír. A ona sa s vami o jeho správy podelí.
Ak sa vám vďaka ktorejkoľvek tejto možnosti podarí dostať sa do prvej 16ky, máte vymaľované. Potom už nemusíte spĺňať nijaké kritériá. Kritériá sú, pretože "nejaké musia byť", ale keďže sa o menách budúcich nájomcov rozhodlo tak, ako sa rozhodlo - načo potom vlastne preskúmavať ostatné žiadosti? Nebojte. Poradovník sa údajne nemôže zverejniť. Ani skontrolovať. Lebo medveď!
Možno som to celé len nepochopila. Možno, pri všetkej úcte, mi slečna neinterpretovala všetko tak, ako to komisia zamýšľala. ( Pri vysvetľovaní týchto rozhodnutí by som sa aj ja potila ako kôň!). Ale pán starosta je na dovolenke. A nikto nevie, kedy sa vráti. A tak teda ani len netuším, kto mi túto vec poriadne vysvetlí. Ale pekne od začiatku a do detailov. Škoda.

Renáta Pástorová Szappanosová

Renáta Pástorová Szappanosová

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pracujem ako učiteľka v Plešivci. Milujem svoju rodinu, svoju prácu, aj ľudí okolo seba. Verím v šťastné konce, hoci viem, že nenastanú samozrejme. Nevzdávam sa a hasím, čo ma páli. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu